routepunt 40b:

Verschijning van het Heilig Hart aan MargarethaMaria Alacoque op 16 juni 1675.

Het hart van Jezus symboliseert barmhartigheid en liefde. Het Hart is omgord door de doornenkroon en boven op het Hart is het kruis afgebeeld, als symbolen van het lijden en sterven van Jezus. Op de handen van Jezus zijn de wonden van de kruisiging afgebeeld. Hieruit kun je concluderen dat hier de verrezen Christus is afgebeeld, die is verschenen aan Margaretha-Maria. Zij is pas in 1920 heilig verklaard. In de loop van de 19e eeuw werd de verering van het Heilig Hart een banier van de zich emanciperende Rooms-katholieke Kerk. Deze afbeelding past exact in dat tijdsbeeld, je zou het bijna modieus kunnen noemen. Op de trede voor de geknielde Margareta ligt een geopend boek, uiteraard wordt hiermee verwezen naar de Bijbel.

Als verwijzing naar het priesterjubileum van pastoor Van Heesbeen is onder in dit raam een chronogram geplaatst. Dit is een jaardicht, een dichtregel waarin de hoofdletters als Romeinse cijfers worden beschouwd. Deze vormen opgeteld het jaartal 1886. De tekst luidt: In saCerDotIo IVbiLans Dabant paroChVs atqVe paroChIanI Vna gaVDentes. Vrij vertaald: vol blijdschap schonken pastoor en parochianen samen (deze ramen) bij de gelegenheid van het priesterjubileum. Onder in het linker raam is het familiewapen van Van Heesbeen afgebeeld, de familie van de jubilerende pastoor.